In 2007 si 2008, anii de expansiune puternica a fashion-ului, retailerii veneau in malluri ca la Mecca. Intrebati care este motivul, raspunsul venea brusc, fara ezitare - traficul constant si mixul de chiriasi. Ajutati de credite bancare, proprietarii de magazine bifau aproape lunar cate o noua deschidere.
Anul trecut, odata cu aparitia mallurilor in majoritatea oraselor de peste 100.000 de locuitori, cand in Bucuresti numarul centrelor comerciale a depasit pragul de 10 unitati, clientii si vanzarile au inceput sa se imparta, dezvoltatorii vazandu-se nevoiti sa contribuie mai mult la mentinerea traficului promis anterior.
De la organizari de evenimente pana la produse de marketing complexe in care au fost antrenati toti chiriasii, solutiile au mai sustinut cateva luni incasarile. In momentul in care criza financiara a micsorat vizibil bugetele romanilor pentru cumparaturi, negocierile intre malluri si retaileri au inceput sa se poarte pe alt ton.
"Pe parcursul anului trecut am ajuns la un echilibru. La acesta au contribuit doi factori principali - contextul economic de criza in care toti ne-am desfasurat activitatea si cresterea numarului de spatii disponibile. Dorinta retailerilor de a se expune unui risc cat mai redus odata cu deschiderea unui nou magazin se compenseaza cu disponibilitatea dezvoltatorului de a acorda conditii financiare rezonabile pentru a reusi sa isi inaugureze centrul comercial si sa il faca atractiv pentru clienti", a declarat pentru ZF Ramona Stanciulescu, CEO al Rafar, divizia de fashion a grupului RTC, detinut de omul de afaceri Octavian Radu.
Negocieri si compromisuri
Contractele semnate pana in 2008 "puneau la zid" brandul care se hotara sa paraseasca spatiul comercial inainte de termen si oferea lunar chirii de zeci de euro pe metru patrat pentru un spatiu "vanat" de altfel de majoritatea companiilor