La aproape un an dupa ce industria auto americana a fost lovita de falimente, producatorii auto din Detroit s-au repus pe picioare, mai rapid decat s-au asteptat oficialii guvernamentali si analistii, scrie Bloomberg.
GM a returnat si ultimii 4,7 miliarde $ din imprumuturile primite de la guvern, Chrysler Group a inregistrat un profit operational de 143 de milioane de dolari in primul trimestru, iar actiunile Ford Motor, singurul producator care a evitat intrarea in faliment, au atins cel mai ridicat nivel din ianuarie 2005.
"Situatia tuturor celor trei producatori s-a imbunatatit foarte mult si nu este drept sa spunem ca totul se datoreaza falimentului", a declarat Brian Johnson, analist in cadrul Barclays Capital. "In perioada disperata din 2008, acestia au inceput sa opereze reduceri de productie si imbunatatiri ale liniilor de produse. Si-au restrans semnificativ si stimulentele".
Falimentele au curatat rapid GM si Chrysler de obligatii. Chrysler a depus cerere de protectie pe 30 aprilie si a iesit din faliment pe 10 iunie, in timp ce GM a iesit din faliment pe 10 iulie, la 39 de zile dupa ce a intrat.
Acum, strategia producatorilor implica reducerea costurilor si o regandire a liniei de produse in scopul reducerii consumului de combustibil si cresterii calitatii.
GM si Chrysler, ambii afectati de ani de pierderi, au intrat in faliment in conditiile in care piata auto americana a atins cel mai scazut nivel din 1982.
Statele Unite au sprijinit GM, cel mai mare producator intern, cu 50 miliarde $. Numarul trei, Chrysler, a primit 12,5 miliarde de dolari si a predat controlul unei participatii de 20% companiei Fiat.
Pana acum, rezultatele inregistrate de GM si Chrysler intaresc "perspectiva unui exit mai rapid decat se anticipa de sub influenta guvernului si o returnare a majoritatii investitiilor venite din partea contribuabi