Numărul persoanelor care au călătorit cu avionul în 2009 a rămas relativ constant
Companiile aeriene care operează în România au resimţit într-o măsură mult mai redusă criza comparativ cu transportatorii rutieri sau feroviari. Astfel, traficul de pasageri pe aeroporturile româneşti s-a menţinut relativ constant anul trecut, la aproximativ 9 milioane de călători, dintre care 1,2 milioane de pasageri pe cursele interne, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS). Asta în timp ce traficul rutier a pierdut în jur de 34 de milioane de pasageri, care au renunţat să mai călătorească cu maşinile personale, cu autocarele sau cu microbuzele, indiferent că este vorba de rute interne sau externe. Cu alte cuvinte, numărul celor care au apelat la sistemul rutier de transport a scăzut anul trecut cu peste 11%, de la 296,9 milioane de persoane în 2008 la 262,3 milioane de persoane în 2009. În medie, distanţa parcursă de fiecare pasager s-a redus cu trei kilometri, până la 65 de km.
Starea infrastructurii este deficitară
Nici trenul nu a mai fost un mijloc de transport solicitat: numărul de călători s-a redus cu 10% anul trecut, de la 78,2 milioane la 70,3 milioane de pasageri, iar distanţa parcursă de fiecare că-lător s-a micşorat cu doi kilometri, până la 87 de km, potrivit datelor INS. Situaţia s-a deteriorat constant în ultimii ani, numărul de călători scăzând de la 94,4 milioane în 2006 la 88,2 mi-lioane de pasageri în 2007. Nu e de mirare de ce transportatorii rutieri şi feroviari au fost din ce în ce mai puţin solicitaţi, în condiţiile în care starea infrastructurii e deficitară. Pe căile ferate se circulă cu doar 73% din viteza proiectată, în timp ce peste 70% din reţeaua de drumuri naţionale are nevoie de reparaţii. Anul trecut, viteza medie comercială a trenurilor de pasageri a crescut cu doar un kilometru pe oră, la 45 km/oră. De cealaltă pa