Bănci cu nume sonore pe plan mondial îşi leapădă bunele moravuri imediat ce trec graniţa într-o ţară mai puţin dezvoltată, conform conso.ro. Aşa au făcut şi băncile străine care au poposit pe la noi, iar modelul a fost asimilat şi de băncile româneşti. Este şi cazul BCR Chişinău, care impune clienţilor clauze contractuale interzise de ceva timp în România.
Românii încă mai sunt revoltaţi că bănci străine renumite la nivel internaţional nu au acelaşi grad de corectitudine faţă de clienţi atunci când ajung în România. Practicile de bună conduită sunt deseori ignorate la noi, iar mărturie stau sutele de plângeri către Protecţia Consumatorului şi opiniile postate la Vocea Clientului. Drepturile consumatorilor nu vin automat, ci trebuie câştigate, iar în timp se clădeşte un cadru legislativ protectiv pentru consumatorii de servicii financiare.
De-abia din 2009, băncile de la noi au fost obligate să majoreze dobânda la credite numai în funcţie de un indice transparent şi nu au mai avut voie să introducă noi comisioane pe parcursul derulării împrumutului. Însă numai pentru clienţii noi.
Din iunie 2010, practica băncilor ar putea primi o nouă "lovitură" din partea protecţiei consumatorului. Autoritatea în domeniu vrea să elimine comisioanele de rambursare anticipată pentru toate tipurile de împrumuturi şi să impună în mod clar băncilor să aplice aceleaşi reguli de transparenţă pentru toţi clienţii, inclusiv pentru cei vechi.
Dacă la noi nu se mai poate... merge în Moldova
Dacă, în România, băncile au fost nevoite să se conformeze legislaţiei naţionale şi europene, în momentul în care au depăşit graniţele ţării au revenit la aceleaşi obiceiuri vechi.
BCR este principalul acţionar al BCR Chişinău, o bancă universală din Republica Moldova, deschisă încă din 1998 şi intrată în grupul Erste din 2006.
Şi, chiar dacă t