Capitalul social al comunităţilor, cadrul normativ, aparatul politic şi administrativ ce generează şi aplică legile care ne guvernează sunt principalele date care vor determina atât dezvoltarea mediului de afaceri, cât şi modul în care va evolua acesta, cultura de afaceri care va domina această lume a cererii şi a ofertei, a riscului financiar şi a oportunităţilor de profit. În definitiv, companiile nu pot face altceva decât să reacţioneze la oportunităţile existente pe piaţă, explică Stephen Young, director al Caux Round Table, organizaţie internaţională dedicată promovării responsabilităţii sociale în afaceri. Investiţiile de capital nu fac decât să aştepte condiţii favorabile pe piaţă. Ele se produc într-un mod reactiv şi selectiv, îndreptându-se întotdeauna către locurile care oferă cele mai bine justificate estimări de profit, precum şi siguranţa că speranţele de a obţine profit se vor fructifica, arată Young în lucrarea sa Capitalism moral.
Prin intermediul legilor, prin dezvoltarea capitalului social şi prin îmbunătăţirea sistemelor de infrastructură necesare, guvernele trebuie să asigure condiţiile necesare creării constante de prosperitate. Astfel, consideră Young, stabilitatea politică şi o guvernare responsabilă care să nu aplice legea în mod arbitrar, integritatea funcţionarilor publici şi independenţa acestora faţă de interesele comerciale, reglementarea adecvată a sistemului bancar, o societate civilă funcţională, respectarea drepturilor fundamentale, impunerea respectării contractelor comerciale, precum şi o educaţie de bază accesibilă tuturor cetăţenilor sunt condiţiile elementare care vor genera acele oportunităţi de care are nevoie mediul de afaceri pentru a crea prosperitate. În afara acestor condiţii, nu putem vorbi de responsabilităţi sociale în afaceri şi de performanţa socială a companiilor. Capitalismul moral nu poate fi dezvolt