Creditul de consum in lei a crescut in martie, pentru prima data dupa noua luni consecutive de scaderi, in conditiile in care bancherii au venit la inceputul primaverii cu dobanzi promotionale, menite macar sa testeze apetitul clientilor pentru imprumuturi.
Cel putin dobanzile afisate de banci au coborat la niveluri acceptabile, ajungand in unele cazuri chiar pe palierul de o singura cifra, desi costul anual efectiv ramane destul de ridicat.
Spre exemplu, BRD - a doua mare banca locala dupa activele detinute - a lansat la jumatatea lunii martie o campanie pe creditele de consum in lei, cu o dobanda nominala de 7% pe an, fixa pe cinci ani, cu aproape trei puncte mai mica decat dobanda din oferta standard, pentru a testa piata. Care au fost concluziile?
"Promotia a dat rezultate in linie cu asteptarile noastre. Undeva este clar un prag sub care cererea ar creste exponential, indiferent de crize si incertitudine. Nu stiu insa la cat ar fi acest prag si daca bancile l-ar putea accepta", spune Lucian Cojocaru, director comercial al retelei BRD. La lansarea campaniei, el se declara sceptic, considerand ca populatia este deja supraindatorata, iar temerile privind veniturile sau chiar siguranta locului de munca descurajeaza complet consumul. Acum BRD a decis insa sa prelungeasca promotia pana la 31 mai.
Pe de alta parte, Cojocaru admite ca, exceptand promotiile, pe piata nu se observa deocamdata o reducere generalizata cel putin la nivelul dobanzii anuale efective.
Tot la inceputul lui martie si UniCredit Tiriac, un alt jucator de top zece, a anuntat reduceri cu pana la 20% la dobanzile pentru creditele de consum fara ipoteca. La un credit in lei, dobanda variabila a coborat la 12,24% pe an, iar dobanda fixa la 13,6%, putand insa ajunge pana la 16,4% pe an, in functie de tipul imprumutului.
Datele BNR arata ca in martie creditul de consum i