Deşi pretind că vin în sprijinul companiilor cu noul sistem de calcul, Finanţele dublează în fapt majorările de întârziere pentru restanţele bugetare cuprinse între trei şi şase luni. Estimările realizate de experţii în fiscalitate demonstrează că sistemul de calcul al dobânzilor de întârziere la plată a datoriilor bugetare îi dezavantajează pe cei care îşi achită obligaţiile în trei-şase luni. În schimb, îi favorizează pe cei care întârzie mai mult de 300 de
Deşi pretind că vin în sprijinul companiilor cu noul sistem de calcul, Finanţele dublează în fapt majorările de întârziere pentru restanţele bugetare cuprinse între trei şi şase luni.
Estimările realizate de experţii în fiscalitate demonstrează că sistemul de calcul al dobânzilor de întârziere la plată a datoriilor bugetare îi dezavantajează pe cei care îşi achită obligaţiile în trei-şase luni. În schimb, îi favorizează pe cei care întârzie mai mult de 300 de zile şi care ar putea fi, mai degrabă, consideraţi rău-platnici decât pe cei care fac eforturi să-şi stingă datoriile într-un interval rezonabil.
Aşadar, modalitatea de stabilire a procentelor de penalizare este arbitrară. În vreme ce pentru o întârziere de 90 de zile la o datorie de 100.000 lei, conform sistemului actual, dobânda este de 9,5% faţă de 9%, după sistemul anterior, pentru 91 de zile, deci numai pentru o zi în plus, dobânda creşte la 19,55% faţă de 9,1% în vechiul sistem. La 100 de zile dobânda este dublă acum, de 20% faţă de 10%, cât era după modul de calcul anterior aprobării ordonanţei de urgenţă de modificare a Codului de procedură fiscală. Procentajul se menţine aproape dublu pentru o perioadă de până în 200 de zile, când ajunge la 25%, însă tot mai mare decât până acum, cu 5%. Abia pentru întârzieri de peste 300 de zile penalităţile şi dobânzile devin avantajoase în noul sistem de calcul, iar la 600 de zile, deci dup