Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a declarat ieri ca Guvernul ia in calcul impunerea unor taxe mai mari pe case si masini, fara a preciza variantele luate in calcul. ZF a calculat ce ar insemna o crestere a taxelor pe masini pana la nivelul la care acestea ar ajunge la 0,24% din PIB, ca in Spania, spre exemplu: 150 mil. euro in plus la buget fata de taxele stranse acum din aceasta sursa.
Impozitele anuale pentru cele 4,2 milioane de autoturisme din parcul auto national colectate de statul roman se ridica la aproximativ 150 de milioane de euro, respectiv 0,12% din PIB, pondere aflata la jumatate fata de Spania, spre exemplu, unde sunt incasate anual taxe auto in valoare de 2,6 miliarde de euro.
Aducerea acestei ponderi la nivelul din Spania ar insemna venituri anuale de 300 de milioane de euro, respectiv un plus de 150 mil. euro.
In acelasi timp, Grecia, pentru un parc auto de dimensiunea celui din Romania, incaseaza peste 1 miliard de euro, adica de sapte ori mai mult.
Potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile, cele mai mari venituri colectate din impozitele pentru automobile le are statul danez, care incaseaza pentru 2 milioane de automobile aproape 10 miliarde de euro.
In prezent Romania are unul dintre cele mai scazute niveluri de taxare a proprietatii asupra unui automobil din Uniunea Europeana, impozitul anual pentru un autoturism cu motorizare de 1,6 litri este de 56 de lei (aproximativ 13 euro). In Germania, pentru acelasi autoturism impozitul este de 132 de euro, de zece ori mai mare.
Ministrul transporturilor Radu Berceanu a sugerat cresterea impozitelor anuale pentru SUV-uri sau autoturisme de lux ca masura de crestere a veniturilor la bugetul de stat si ca alternativa la cresterea cotei unice de impozitare sau a TVA.
Daca impozitele anuale pentru cele 4,2 milioane de autoturisme