Prefera sa vorbeasca mai mult despre ce se poate invata din carti decat sa prezinte cifre si planuri de afaceri, iar in fata ideii de listare a companiei la Bursa exclama ca "suna groaznic de corporatist". Serban Radu, unul dintre actionarii grupului de librarii Carturesti, rasfoieste 30 de carti intr-o luna si este de parere ca ultimii 20 de ani nu ne-au oferit modele de valori publice si nici nu ne-au invatat cum sa facem fata concurentei straine.
"Trebuie sa ne facem temele ca sa fim pregatiti si ca sa putem concura cu strainii. Cartile de dezvoltare personala, profesionala si alte carti ne prezinta pasii pe care i-au facut altii si pe care trebuie sa ii urmam. Romanii sunt pusi in situatia de-a reinventa pasi inventati odata de altcineva, din cauza ca citesc putin", apreciaza Serban Radu, 38 de ani.
Consumul de carte din Romania ne plaseaza pe ultimul loc intre tarile Uniunii Europene, avand in vedere ca un roman cheltuieste in medie 4 euro anual pe carti. Aceasta cifra este insa una estimata de editurile locale, care mai sustin ca valoarea pietei de carte se ridica la 80-100 de milioane de euro.
Piata de carte romaneasca nu are inca mecanismele unei industrii dezvoltate, apreciaza Serban Radu.
"Tocmai de aceea nici nu exista date oficiale legate de valorea pietei. Nu exista un suport guvernamental si nici campanii nationale de promovare a lecturii. Cred ca mai este mult loc de crestere pentru piata de carte." Serban Radu explica faptul ca nu a gandit afacerea Carturesti ca "un supermarket de carti", ci ca un spatiu public guvernat de modele de valori publice.
Afacerea Carturesti a fost infiintata de Serban Radu si Nicoleta Dumitru in 2000 si a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de 6,3 milioane de euro, mai mult cu 12,5% fata de anul anterior.
Lantul Carturesti a ajuns la 12 librarii
"Avem trei magazine noi, cel