Preferăm să achiziţionăm în cantităţi mari şi alegem mai ales produse semipreparate. În general, facem cumpărăturile în hipermarketuri şi avem obiceiuri de consum inflexibile. Centrul comercial este principala sursă de shopping la sfârşit de săptămână. Cumpărăm mult, dar abandonăm până la casa de marcat unele produse puse în coş.
Dacă acum câţiva ani, dar şi înainte de 1989, românii preferau să-şi procure necesarul de alimente din pieţe, unde se târguiau pentru diferite produse, acum tendinţa este de a face cumpărături în malluri, outleturi sau hipermarketuri, unde structura de vânzare este fixă şi
unde dispare obiceiul de a negocia preţurile.
Peisagistul Mihai Culescu, expert în domeniul planningului urban şi interesat de spaţiul public şi de evoluţia acestuia, numeşte zona modernă de shopping „locul geometric al consumului", care a înlocuit centrul tradiţional de cumpărături.
„Spaţiile de comerţ moderne sunt închise, dar arată ca nişte spaţii deschise. În Bucureştiul tradiţional, în Centrul Vechi, comerţul se practica în exterior. Acum, când intrăm în outlet, locul arată ca afară, dar totul se întâmplă în interior", a declarat specialistul în cadrul dezbaterii pe tema „Consum şi consumerism în Bucureşti", organizată la Librăriile Cărtureşti. O altă caracteristică a felului în care facem shopping este dată de ceea ce cumpărăm.
Dezinteres pentru calitate
Medicul Alin Popescu spune, în cadrul aceleiaşi dezbateri, că românii sunt interesaţi în principal de cantitate şi mai puţin de calitatea produselor.
„La noi, piaţa produselor eco este puţin dezvoltată. Din trei motive: suntem prea săraci să cumpărăm produse atât de scumpe, considerăm că nu există diferenţe faţă de produsele clasice şi, nu în ultimul rând, este mai greu să le procurăm". Popescu spune că românii preferă, în general, produsele mai ieftine, pe care le cumpă