Importatorii auto din Romania s-ar fi aflat in fata unei situatii dificile si neprevazute: marirea TVA ar fi blocat si mai mult vanzarile de autoturisme, anuland reducerile obtinute de cumparatori prin Rabla, ceea ce ar fi dus la o piata de cel mult 80.000 de unitati.
“Vocherele nu au crescut exponential vanzarile de masini in Romania, insa marirea TVA de la 19% la 24% ar fi echivalentul anularii acestora. O crestere de 6% la TVA ar anula reducerile obtinute de cumparatorii de masini noi prin programul Rabla si ar conduce la o piata in scadere cu circa 10%, la 80.000 de unitati de la estimarea de 90.000 de unitati pentru anul acesta”, a declarat, pentru Wall-Street, Romulus Oprica, managing partener al companiei de cercetare de piata Q-Team Romania, inainte ca presedintele Traian Basescu sa declare ca TVA si cota unica nu vor fi majorate.
La o masina de 20.000 euro cumparatorii prin Rabla ar fi pierdut reducerea obtinuta cu cele trei tichete valorice.
“Daca la o masina mica de 10.000 euro majorarea TVA cu 6% reprezinta 600 euro, echivalentul a aproape doua vouchere luate din piata neagra, la o masina de 20.000 euro ar insemna 1.200 euro, echivalentul a trei vochere, clientul pierzand astfel in totalitate valoarea tichetelor Rabla”, a precizat Oprica.
Preturile actuale de vanzare a unui tichet auto sunt cuprinse intre 1.500-1.800 de lei (360 euro-440 euro), fata de pretul de la stat de 3.800 de lei. Dupa epuizarea primului val de vouchere, pretul a crescut la 2.000-2.200 de lei, insa infuzia de noi tichete le-a mai ieftinit.
“Ar fi avut de pierdut si persoanele care si-au dus masina la Remat, au obtinut un voucher si vor sa il vanda, pentru ca vor ramane cu o hartie care peste un timp isi pierde valabilitatea”, a mai spus oficialul Q-Team Romania.
Potrivit reprezentantului Kia Romauto, Bogdan Pasa, o crestere a TVA nu ar fi facut b