Avocatii de la firmele de avocatura straine cu birouri in Romania implicate in proiecte de parteneriat public-privat (PPP) la nivel mondial spun ca firmele Vinci-Aktor trebuia sa fie penalizate de stat pentru ca au denuntat unilateral contractul de realizare a autostrazii Comarnic-Brasov (55 km), macar pentru a acoperi costurile angajate in organizarea licitatiei si reluarea procedurii.
Contractul pentru a realiza in concesiune autostrada Comarnic-Brasov a fost denuntat unilateral in aprilie de consortiul francezo-elen Vinci Aktor la trei luni de la semnarea contractului, fara a plati nicio penalizare catre statul roman. Licitatia pentru constructia autostrazii a inceput in 2007 si au participat 12 consortii din intreaga lume, castigatorul Vinci-Aktor fiind anuntat in mai 2009.
"Penalitatile trebuie sa acopere costul procedurii esuate si costul relansarii licitatiei. Tipic, ar trebui sa se situeze intre 5 si 10 mil. euro. Intr-un final, orice guvern vrea sa protejeze platitorii de taxe impotriva unei licitatii esuate", spune Markus Piuk, partener al casei de avocatura austriece Schoenherr si Asociatii, care au fost implicati in mai multe contracte de parteneriat public-privat in Europa Centrala si de Est.
El sustine ca desi obtinerea finantarii este o clauza suspensiva (prin care se poate suspenda contractul) in toate contractele PPP, detinatorul concesiunii primeste o penalizare in cazul in care contractul nu se incheie din cauza esecului acestuia de a obtine finantarea. "Aceasta penalizare este de obicei asigurata printr-o garantie bancara neconditionata. In plus, contractul poate prevedea ca partea care se retrage sa fie considerata responsabila de orice daune aditionale suferite de stat."
Ideea de includere a unor penalizari pentru Comarnic-Brasov este sustinuta si de avocatii de la DLA Piper, una dintre cele mai mari case de avocatura di