După ce trimestrul patru 2009 le-a asigurat vânzări straşnice (graţie boom-ului din perioada septembrie-octombrie, cu circa 600 de noi titluri autohtone inundând rafturile, sezonului marilor premii literare din octombrie-noiembrie şi, apoi, celor trei săptămâni din preajma sărbătorilor de iarnă), făcându-i să nu simtă gustul crizei, librarii şi editorii francezi au uitat, in 2010, să mai zâmbească.
Asta până de curând, când o serie de bestseller-uri a intevenit salvator şi a schimbat trendul sumbru al ultimelor luni. Cei care au scos castanele din foc au fost Albin Michel, editura care i-a tipărit lui Eric-Emmanuel Schmitt Concerto à la mémoire d'un ange, cu 45.000 de exemplare vândute, şi lui Maxime Chattam Le Caur de la terre (cu 27.000 de exemplare epuizate in doar trei săptămâni de la data ieşirii pe piaţă a volumlui) şi XO, unde briza succesului a purtat numele lui Guillaume Musso (La Fille de papier, 112.000 exemplare). La Actes Sud a pus umărul la redresarea situaţiei Paul Auster, iar la Seuil şi Belfond - William Boyd, respectiv Harlan Coben (cu circa 60.000 de exemplare fiecare).
Recordul primăverii in Franţa este asigurat insă tot de un condei autohton, Katherine Pancol, care, cu ultimul panou al trilogiei sale cu titluri zoo, a atins cifra de 118.000 de exemplare vândute, in doar trei săptămâni. Actualul roman se intitulează Les Ecureuils de Central Park sont tristes le lundi ("Veveriţele din central Park sunt triste lunea")şi reprezintă continuarea (ba chiar şi, spre disperarea fanilor, episodul final) sagăi familiei Cortes (incepută cu "Les yeux jaunes des crocodiles" - "Ochii galbeni ai crocodililor", apărut 2006, şi cu "La valse lente des tortues" - "Valsul lent al ţestoaselor" in 2008). Ai zice că, după "L'elegance de l'herisson", a lui Muriel Barbery, cartea anului in 2006, francezii au devenit dependenţi de titlurile romanelor c