Neaşteptat de multă lume la MNAR miercuri, la ora 12 - în special pensionari şi copii. „În prima zi de miercuri din fiecare lună intrarea este gratuită", ne lămureşte Alina Pătru, PR al Muzeului Naţional de Artă. În hol se află un stand de unde vizitatorii pot cumpăra ilustrate şi postere cu imagini ale lucrărilor faimoase din colecţia muzeului, dar nu se vede nici un poster cu vreo operă de-a sculptorului român. Afară e o vreme de început de vară; înăuntru aerul e închis şi parcă la fel de cald; unul dintre comentariile din caietul de impresii taxează exact această problemă - un pensionar descrie cum i s-a făcut rău din cauza aerului înăbuşitor. Primul contact cu muzeul nu se dovedeşte deci foarte prietenos.
„Cuminţenia pământului" a plecat de la MNAR spre un seif al Băncii Naţionale
Sala Brâncuşi se află la ultimul etaj, după Sala Avangardei. În contrast cu explozia de culori şi de forme din aceasta, Sala Brâncuşi lasă o impresie de spaţiu sărăcăcios: doar câteva lucrări sunt închise în cutii de sticlă care să le protejeze şi să le pună, comercial, în valoare, iar pereţii albaştri le fac să pară stinghere. MNAR deţine 40 de fotografii ale artistului, donate de Centrul Pompidou, care ar putea decora pereţii din încăpere - dar, ne explică PR-ul muzeului, nu s-a decis încă unde vor fi amplasate.
Fotografiile nu sunt originalele realizate de artist, ci tiraje moderne realizate după negativele lăsate de acesta; ele înfăţişează diverse aspecte din atelierul parizian, imagini ale lucrărilor sale, precum şi autoportrete ale sculptorului înconjurat de creaţiile proprii. Din păcate, sunt imagini din etapa de maturitate artistică, pariziană, iar sculpturile de la MNAR aparţin perioadei de formare a sculptorului. Bine gândită poziţionarea lucrării „Rugăciune" în mijlocul încăperii, vizibilă din încăperea dedicată Avangardelor şi atrăgând ca un magn