Lanturile mari din retail mizeaza si in acest an pe preluari de magazine, pentru a forta extinderea pe o piata pe care centrele comerciale noi sunt doar pe hartie.
Intr-un an in care retailerii locali continua sa se lupte pentru supravietuire, "rechinii" mari din comertul alimentar aduc peste 50 mil. euro in proiecte noi de expansiune, potrivit calculelor ZF.
Operatorii Billa, Mega Image si Carrefour Market vor deschide in total 46 de magazine in 2010, fata de 26 de unitati in anul anterior, conform planurilor anuntate de companii.
Astfel, al doilea an de declin in consum din istoria comertului modern aduce in prim-plan un segment de piata umbrit pana acum de ofensiva hipermarketurilor: magazinele alimentare mici din cartiere.
Cu un format de 1.000 de metri patrati, lanturile straine de supermarketuri se strecoara in zonele ramase neacoperite de hipermarketuri pariind pe preluari de locatii ale unor retaileri care au cedat in fata crizei.
Mai mult, in ultimul an au intrat puternic pe piata chioscurile moderne, aduse de finlandezii de la R-Kiosk, iar in 2010 lansarea Mic.Ro - reteaua de magazine dezvoltata de miliardarul Dinu Patriciu - va grabi dezvoltarea segmentului de profil.
Noile chioscuri au suprafete de pana in 200 de metri patrati, iar in Capitala - punctul zero al extinderii noilor formate - ataca o piata cu 1.000-2.000 de buticuri si minimarketuri de cartier.
Retelele Billa si Mega Image, cei mai mari operatori de supermarketuri la nivel local, sunt si cei mai agresivi in preluari de locatii eliberate de antreprenorii din comert.
Billa deschide in acest an in total 5 supermarketuri in foste spatii ale operatorului retelei insolvente SPAR, dupa ce in 2009 a inau gurat un singur magazin intr-o astfel de locatie. Magazinele au fost preluate de la fondul de investitii Morava, principalul partener pe expansiune