- Cultural - nr. 543 / 8 Mai, 2010 Neintrerupt, deloc benefic, se roteste caruselul formelor si al metodologiilor de evaluare a elevilor dornici sa treaca pragul si "hopul" dintre ultima clasa de gimnaziu inspre invatamantul liceal. Cui prodest? In ultimii ani (nu multi, vreo 4-5!), cobaii educationali care au devenit scolarii din clasele terminale de gimnaziu au trebuit sa "biruiasca" testari nationale, teze unice si _ anul acesta _ evaluarea nationala. Sa le-o spunem curat mai-marilor nostri intru evaluare ca, in ultimii 20 de ani, toate "schimbarile de modificare" n-au fost decat impopotonarea aceleiasi Marii cu cate o noua palarie! Oare chiar nu se simte nimeni mustrat de constiinta si cu musca… pe palarie pentru falsa, haotica, de fatada modernizare a evaluarii la final de ciclu scolar gimnazial?! Elevii clasei a VIII-a din acest an au trecut prin "furcile caudine" ale tezelor unice in anul scolar anterior. Cineva, acolo sus (nu spun tine, persoana insemnata!), a hotarat ca in acest an scolar sa existe o verificare printr-un examen de una-doua ore, in luna mai, la Limba si literatura romana, la Limba materna si la Matematica. "Desertul" a venit la inceputul lunii decembrie 2009 si a constat in "gaselnita" ca accentul va cadea pe competente, iar nu pe cunostinte. Se impune, in aceasta privinta, cel putin doua observatii. 1. Este vorba de o falsa problema: atunci cand cineva are un set de cunostinte, are si premisa dezvoltarii competentelor lingvistice, cognitive, asociative etc. Atunci cand cineva pluteste in abuzul semidoctismului, intr-o ceata a ideilor si conceptelor, amintitele competente _ de-or fi existand _ sunt precum tichia de margaritar pe capul chelului. 2. O modificare importanta, daca nu esentiala, privitoare la modalitatile de examinare, la perspectiva pe care o impune ministerul, nu se face pe parcursul aceluiasi an scolar. ESTE ABSOLUT NEPEDAG