Cantecele care vindeca
Cu putin timp in urma, scriam in paginile revistei noastre un reportaj despre lumea miraculoasa a acelor magicieni ai plantelor din Peru, curanderos, un fel de vraci care se pricep sa calatoreasca in lumea nevazuta a spiritelor. Unul dintre cele mai importante mijloace de calatorie ale acestor adevarati vrajitori este cantecul. Exista cantece pentru fiecare planta, pentru fiecare sentiment omenesc, pentru fiecare dintre lumile subtile, exista cantece ale soarelui si ale apelor. Cantece care vindeca. Descopeream in Peru o tehnologie ancestrala a vindecarii bazate pe cantec si imi spuneam ca seamana foarte mult cu descantecele de pe la noi. In campiile Valahiei, ca si in Carpati, totul se facea inainte dupa ritmurile cosmice si, mai ales, cantand. Se canta pentru plantele de leac, pentru boli, pentru a aduce ploaia sau pentru a imprastia grindina. Se canta nu numai la nunta si la inmormantare, la nastere si la pomeniri, dar si atunci cand se porneau aratul sau semanatul. Doinele romanesti sau cantecele ciobanilor din munti nu erau divertisment, ci moduri de a alina si de a spala adancurile fiintei, de a imblanzi stihiile naturii si ale sufletului. Resturile acelei civilizatii ancestrale care a existat candva pe toate meridianele par sa fi supravietuit in Romania mai mult decat prin alte parti ale unei Europe ratacite in consumism si tehnologie.
Ei bine, ca si cum cineva omniprezent si glumet m-ar fi auzit, la putin timp dupa acel reportaj, am cunoscut-o pe Monique Tiberghien, o doamna lunga si subtire, cu parul alb, emanand zambet si bunatate. Monique Tiberghien este o legenda a psihologiei europene, un pionier care, acum vreo 30 de ani, pe cand stiinta excludea complet ideea de spiritualitate din psihologie, a avut curajul sa creeze prima miscare europeana care afirma principiul spiritual ca baza a fiintei omenesti.
Ce lega