Botezul îl scoate pe copil din lumea considerată păgână de către creştini şi îl socializează, îl umanizează. „Iese de sub regimul Satanei. Sunt foarte mulţi oameni care se miră că un copil absolut inocent poate să fie sub aripa Satanei, să spunem. Nu e vorba de păcatele pe care le-ar fi săvârşit acel individ, ci despre o lume care se presupune că este anterioară creştinismului”, explică etnologul Şerban Anghelescu de la Muzeul Ţăranului Român. Sursa: Tache Papahagi, „Images d’ethnographie roumaine”
Înainte de săvârşirea tainei botezului, în biserică are loc un ritual numit ritualul exorcizării, în timpul căruia naşul rosteşte în numele copilului formula sacramentală că „se leapădă de Satana”.
„Având în vedere puterea malefică care acţionează în lume, primul lucru pe care cineva care vrea să se boteze trebuie să-l rezolve este ieşirea din această ambivalenţă bine-rău. Din perspectiva asta, e necesară lepădarea de rău”, spune preotul Daniel Benga, prodecan al Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti. „Mântuitorul spune la un moment dat în Evaghelia după Ioan: „Dacă nu se va naşte cineva din apă şi din duh, nu va putea intra în împărăţia lui Dumnezeu”. Şi pe asta se întemeiază necesitatea botezului”.
Obiceiuri de la botez din Banat, Crişana, Maramureş, Transilvania
„În esenţă, acest exorcism este lupta pe care preotul, ca exorcist, o duce cu diavolul, aşteptând însă confirmarea şi de la cel care îl însoţeşte pe copil că se leapădă de Satana, de deşertăciunea şi de trufia lui. Şi aceste lepădări se săvârşesc cu faţa către apus, care este împărăţia întunericului. După aceea se întorc spre altar şi urmează partea a doua: mărturisirea credinţei în Hristos. Iar naşul răspunde la întrebări şi la sfârşitul acestui ritual rosteşte simbolul credinţei”, continuă el.
„Botezul semnifică moartea şi învierea”
În religia creştin-ort