Cei mai mulţi elevi de şcoală primară îşi petrec timpul liber în faţa calculatorului sau sunt foarte ocupaţi cu temele după orele de curs. Pedagogii spun că programele after-school ar trebui să se axeze mai mult pe activităţi reacreative pentru copii, dar şi pe tradiţionala joacă.
Puzderia de copii care se jucau în faţa blocului „Raţele şi vânătorii", „Ţară, ţară, vrem ostaşi", „Leapşa", „Hoţii şi vardiştii" sau „V-aţi ascunselea" riscă să devină o amintire tot mai îndepărtată. Găştile micuţilor gălăgioşi care se ceartă din cauza unei figuri care a ieşit sau nu la „Elasticul" sau dintr-un alt motiv copilăresc par să fie pe cale de dispariţie.
Foştii Gavroche, care îşi juleau genunchii în urmă cu 30 de ani, se tem să îşi lase la rândul lor odraslele în praful de pe stradă. Mult mai comună e azi povestea copilului plin de energie, dar care nu ştie să se joace. Indiferent că are 6, 7, 10 sau 13 ani, el stă în faţa calculatorului ore întregi sau învaţă şi după orele de curs, eventual limba engleză, aproape întotdeauna aşteptându-şi până târziu părinţii să se întoarcă de la serviciu.
„Acum nu mai este ca înainte. Copiii nu mai ştiu să se joace. Părinţii sunt prea ocupaţi. Merg la serviciu de dimineaţă până seară, iar timpul nu le permite să-şi petreacă mai mult timp cu copiii lor. Încearcă să stea cât de mult pot cu ei în weekend, dar la vârsta de şapte ani, ei trebuie să socializeze şi cu alţi copii de vârsta lor", spune Laura Zelgin, învăţătoare la Şcoala Generală nr. 12, din Bucureşti.
O mare parte dintre părinţi petrec alături de copii mai puţin de o oră. O arată un studiu comandat de Romtelecom, potrivit căruia o treime dintre părinţi nu se joacă decât foarte rar cu puştii lor.
Relaxare prin mişcare
La Şcoala Generală nr. 12, toţi elevii de clasa I învaţă să se joace în cadrul unui proiect al SOS Satele Copiilor. Un astfel de