Americanii, pe care unii din noi îi consideră tare şmecheri, sunt exemplul elocvent că din ingrediente cât mai diverse iese un amestec să nu zic bun, dar de succes. Asta apropo la articolul Doriei, unde unii comentatori susţineau sus şi tare păstrarea purităţii raselor.
În SUA a ajuns Mayflower. Dar după aceea potopul. Şi uite că după câteva sute de ani americanii (rezultaţi din toate amestecurile posibile şi imposibile) le dau bobârnace europenilor, chiar şi în chestiuni culturale, deşi europenii aveau deja un patrimoniu cultural imens când americanii aruncau ceaiul în portul din Boston.
Dar să revin la titlu…
Mainstream defineşte cultura agreată de mase şi acel produs cultural cu priză la publicul larg. Bineînţeles că s-a născut pe pământ american şi ca multe din produsele made in SUA vinde. De fapt, nu numai ca vinde, dar a plăsmuit un model cultural care după ce a făcut turul mapamondului a fost şi adoptat cu nerăbdare pe alte continente. Hollywood, Bollywood, All Jazeera, CNN vă spun ceva? Pentru fiecare produs mainstream din SUA a început să se găsească un corespondent pe fiecare continent pentru că isterizarea maselor a devenit principalul scop al producătorilor de ştiri sau de divertisment. În acest timp, culturile locale, identităţile, valorile culturale proprii se pierd, fiind prinse undeva la mijloc, între tradiţie şi consumerism. Crema de pe prajitură este întodeauna rezervată Statelor Unite care cu dibăcie folosesc motive şi locuri străineze pentru a câştiga tot ei potul cel mare din toată treaba: gândiţi-vă doar la industria cinematografică.
Astfel în primul rând au de pierdut ţările puţin dezvoltate care nu au o industrie artistică suficient de consolidată, iar valorile lor sunt preluate în produsele americane şi întoarse pe toate părţile până când rămâne doar senzaţionalul şi exoticul.
Şi are de pierdut şi Europa. Ţări