Subventiile directe la hectar de peste un mld. euro anual de la UE si bugetul de stat, acordate agricultorilor fie ca si-au lucrat terenul, fie ca nu, nu au fost pana in acest moment monitorizate, efectele investitiilor strict din acest buget nefiind cunoscute de autoritati. Asa se face ca circa 1,7 mld. euro au intrat din 2007 pana acum in buzunarele proprietarilor care si-au lasat terenul parloaga, adica peste 400 mil. euro anual. La aceasta suma se adauga piata neagra a cerealelor si produselor alimentare, estimata de producatori la aproape 3 mld. euro pe an. Produsele vandute fara acte plaseaza Romania pe ultimele locuri in Europa la capitolul productivitate, iar lipsa unei piete pentru micul agricultor face din consumatorul roman un "dependent al hipermarketului". In aceste conditii, cat timp ne va lua pentru a pune pe masa mai mult produse romanesti decat din import?
Exportam vaci, dar apoi platim peste 30 de milioane de euro pe carnea de vita din import, iar pentru a avea un miel pe masa de Paste trebuie sa apelam la abatoarele din Bulgaria. Lanturile de hipermarketuri prefera rosiile din Turcia, in timp ce produsele locale se strica pe tarabele din piete, pentru ca agricultorii nu au linii de sortare si ambalare, iar producatorii de cereale isi vand marfa la negru la preturi foarte mici din lipsa de spatii de depozitare. Lucrata in "photoshop", imaginea agriculturii romanesti poate fi corectata in cateva clipe, dar in realitate ne trebuie cel putin 10 ani pentru ca 60% din produsele pe care le consumam sa fie romanesti.
Strategia pe termen mediu si lung a sectorului agricol trebuie sa cuprinda comasarea terenurilor, investitii masive in productia agricola si cea zootehnica si mai ales in valorificarea acestora pentru ca rezultatul, cel asteptat de intreaga economie, sa se vada in cresterea Produsului Intern Brut (PIB). Primul segmen