O serie de malluri din Bucuresti au fost gandite prost, cu alei de 12-15 metri latime, spatii inutilizabile care se transfera in costul chiriei si intr-un final in pretul produselor, crede Radu Lucianu, country manager al firmei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis.
Cele opt malluri si sapte parcuri comerciale existente in Bucuresti acopera in prezent cererea de spatii de retail la nivelul Capitalei, in conditiile in care gradul de ocupare este redus in numeroase proiecte, in special in zona de sud a orasului.
"Nu as mai face mall in Bucuresti deocamdata. Cele existente sunt foarte mari, cam goale si au marfa scumpa fata de magazinele din alte tari europene. Am fost intr-un mall in Singapore unde latimea aleilor era de sase metri, nu de 12-15 metri, cum au facut unii dezvoltatori la noi, «sa fie mallul frumos». Daca ai intr-un mall spatii neutilizabile de 20-25%, banii investiti pentru realizarea lor se rasfrang pana la urma asupra chiriasilor, sunt bani pierduti", apreciaza Lucianu, unul dintre cei mai vechi consultanti imobiliari de pe piata.
In ultimul an au fost finalizate cele mai mari doua malluri din Bucuresti - Cotroceni Park si Sun Plaza -, iar in conditiile crizei, piata a absorbit cu greu 150.000 de metri patrati de spatii comerciale noi, numarul spatiilor goale crescand in majoritatea proiectelor.
O analiza a ZF arata ca la inceputul lunii aprilie in opt malluri din Bucuresti erau neocupate aproximativ 170 de spatii comerciale, echivalentul unui mall cu o suprafata de circa 50.000 de metri patrati.
Lucianu apreciaza ca dezvoltatorii imobiliari au facut numeroase greseli, atat in ceea ce priveste construirea centrelor comerciale, cat si a cladirilor de birouri si proiectelor de locuinte.
"Din 100 de dezvoltatori, doar 2-3, maxim cinci au venit sa se consulte. La noi in piata a fost haiducie si este si acum. A