Pentru a treia oară în România, Joshua Bell, unul dintre cei mai mari violonişti ai lumii, a readus ieri-seară la Ateneu magia sunetelor de vioară Stradivarius "Gibson ex Huberman" (instrument cu o vechime de 300 de ani) şi... zâmbetul frumosului.
Peste 800 de "zâmbete" au luat astfel parte la Victoria Sonatei, unde talentatul violinist, acompaniat la pian de Sam Haywood, a impresionat cu un program de recital deosebit, compus din lucrări muzicale camerale de Mozart, Beethoven, Ravel, Ceaikovski şi Pablo de Sarasate.
"Pot spune că am trăit seara acestui recital ca şi cum m-aş fi urcat pe o scară către Parnasul muzicii. Am pornit cu o reţinută şi cristalină Sonata KV 454 de Wolfgang Amadeus Mozart şi am continuat cu o impetuoasă Sonata op. 30 nr. 2 de Beethoven, unde Joshua Bell, secondat de pianistul Sam Haywood, părea să fie prin sonoritatea plină, uneori parcă orchestrală, cu totul altul decât în mult mai eterata sonată mozartiană.
Un pas mai sus, în partea a doua, care a debutat cu o lucrare de secol XX: Sonata de Maurice Ravel, în care cei doi protagonişti au ştiu să exploateze foarte bine (era de aşteptat) tuşele jazzistic-americane ascunse în partitura impresionistului francez.
Oarecum atipic pentru un recital cameral, programul a inclus în final două lucrări contrastante cu restul programului, ca şi cum bisurile ar fi fost oferite înainte de final. Puteai să vezi pur şi simplu stepa rusească în minunata Meditaţie din Suita "Amintiri dintr-un loc drag" de Piotr Ilici Ceaikovski, pentru a fi apoi transportat în cu totul altă lume, cea a virtuozităţii strălucitoare, din Introducere şi Tarantella lui Pablo de Sarasate.
Răspunzând aplauzelor entuziaste ale unei săli umplute până la refuz, Joshua Bell şi Sam Haywood au oferit un singur bis, o transcripţie după Nocturna op. 9 nr. 1 de Frederic Chopin, ded