Compania americana Wrigley Romania, care detine o cota de peste 90% pe piata gumei de mestecat, a raportat pe 2009 un profit net de 32 mil. lei (7,5 mil. euro), cu o cifra de afaceri de 219 mil. lei (52 mil. euro) si un efectiv de 200 de angajati.
Astfel, fiecare angajat a adus producatorului Orbit vanzari medii de circa 23.000 de euro si un profit net de 3.000 de euro pe luna, in conditiile in care salariul mediu in companiile mari din sectorul bunurilor de larg consum este estimat la 500-750 de euro.
Wrigley nu detine activitati de productie la nivel local si a externalizat o mare parte din distributie catre firme specializate, ceea ce ar putea explica numarul mic de angajati cu care opereaza in Romania, raportat la rulajele realizate.
In ciuda declinului profitului cu 39% fata de 2008, compania a ramas anul trecut la o rata de profitabilitate peste media sectorului, respectiv 15%. "Anul trecut, cele mai important masuri pentru protejarea marjei de profit au vizat o mai buna gestiune a costurilor: eliminarea cheltuielilor de operare non-core (in afara businessului de baza - n. red.), restrangerea tuturor cheltuielilor pana la nivelul minim care permitea totusi o operare in parametri normali, amanarea modificarilor salariale si ajustarea bugetului de media", a explicat Mihai Georgescu, directorul general al Wrigley Romania.
Datele centralizate de ZF arata ca in 2008 producatorul Orbit a raportat cel mai mare profit din top 10 jucatori pe piata dulciurilor, desi s-a situat pe locul 6 ca afaceri.
In 2009 insa, contractia consumului i-a adus primul declin anual al vanzarilor: producatorul Orbit si Juicy Fruit si-a diminuat afacerile la nivel local cu 13% in lei fata de 2008. Declinul a fost dublu fata de estimarile companiei: in luna noiembrie, Mihai Georgescu prognoza o scadere de maximum 5% a afacerilor pe intregul an.
"Piata a av