De la inceput vreau să fac o precizare: nu sunt adeptul topurilor, nu le agreez chiar deloc, dar nu pentru că le-aş socoti manipulare, ci pur şi simplu pentru că sunt, prin natura lor, prea subiective. Nu mă voi lăsa influenţat niciodată in preferinţele mele de topuri.
Accept insă că ele pot avea un rost, chiar major pentru mulţi oameni care nu sunt de meserie, adică pentru cei mai mulţi dintre cititori: ele pot fi un oarecare indiciu axiologic, pe de o parte, iar, pe de altă parte, din topuri oamenii pot afla ce a (mai) apărut. Producţia de carte e abundentă, atât de multe edituri aruncă de piaţă cohorte de titluri, incât pentru cititorul obişnuit faptul poate fi stresant, derutant, inhibitor. Din grămada de cărţi noi care iţi pot fi puse la un moment dat pe masă nu mai reţii nimic. In plus, din aceste topuri, cititorul onest despre care vorbesc işi poate face o idee, dar că se va lăsa ori nu influenţat in alegerile sale este altă poveste. Ca să nu mai vorbesc de latura materială - nimeni, mai ales in vremuri de criză cum sunt cele de acum, nu poate cumpăra tot ce apare, fiecare face o selecţie şi alege ori un nume pe care il ştie, ori unul care ii este recomandat.
In prima parte a acestui an au apărut câteva topuri literare alcătuite de critici de meserie. Nu ştiu să fi avut vreo influenţă asupra vânzărilor sau audienţei titlurilor menţionate. Tot in prima parte a acestui an, Agenţiadecarte.ro a lansat un top printre cititori, care a cam răsturnat ierarhiile. In mod cert nici acesta nu va avea vreo influenţă, dar cel puţin a stârnit discuţii - din păcate, opiniile cele mai aprinse au fost tot ale membrilor breslei scriitoriceşti - şi a atras atenţia asupra unor nume pe care cei de meserie le eludează din varii motive. Intâmplător, organizarea topului a avut loc in preajma acordării premiilor literare, fapt care permitea o comparaţie născă