In urma cu nici jumatate de an s-a incheiat publicarea ciclului "Avalon" in romaneste, cuprinzand un sir de romane care compun o opera fantasy deja clasica. Am citit cele sase romane incepand cu cele doua volume "Negurile" de Marion Zimmer Bradley (impreuna au peste 1.500 de pagini) apoi suita romanelor ce o au drept coautor pe Diana L. Paxsons - "Sanctuarul", "Doamna din Avalon" si "Preoteasa din Avalon" si am ajuns in final la "Strabunii Avalonului" (insumand alte 2.000 de pagini).
Toate cele sase volume alcatuiesc demonstratia unei imaginatii si a unei pasiuni iesite din comun pentru istorie si mitologie. Din partea editurii Nemira, un proiect admirabil, derulat in ani buni (cartile au aparut in 2007 si 2009), raspunzand asteptarii cititorilor prin efortul unei suite de remarcabili traducatori - Gabriel Stoian, Laura Bocancios, Silviu Genescu, Antuza Genescu, Ana Veronica Mircea, carora le-a solicitat nu doar stricta competenta de limba, ci si eruditie mitologica si solida informatie istorica.
Cine este Marion Zimmer Bradley? Scriitoare cu o creatie prodigioasa, dispusa in cicluri narative mari, cel mai cunoscut fiind "Avalon". Rivalizeaza cu Alexandre Dumas, ca forta de inventie si de stapanire a unei materii epice dispuse in cicluri vaste, dar se deosebeste de el prin cele doua genuri cultivate (fantasy si SF), ca si prin maniera de lucru. Se stie ca Dumas tatal a apelat la "ajutoare", Marion Zimmer Bradley procedeaza invers: deschide un ciclu, ii pune temelia solida, incepe sa-l inalte spectaculos si lasa continuarea in mana unor alte scriitoare.
Din toate cele sase volume se disting primele doua intitulate "Negurile": povestea din ciclul arthurian al Cavalerilor Mesei Rotunde, rescrisa avand in centru figurile feminine, zane sau vrajitoare, care au ramas mereu intr-o zona de umbra, ca figuri de temut. Totodata, romanul surprinde lupta dusa