Apariţia consistentului volum ce reuneşte articolele publicate de Anişoara Odeanu, la începutul anilor ’40, în ziarul Viaţa (editat de Ministerul Propagandei, în perioada 1941-1944, şi condus de Liviu Rebreanu) a trecut, din păcate, neobservată. Şi cred că nu numai din cauza tirajului mic sau a distribuţiei deficiente, ci şi pentru că numele acestei scriitoare doar cîtorva specialişti le mai spune astăzi ceva.
Doina PETEANU (Anişoara ODEANU) , Publicistică la ,,Viaţa“, Editori Eugen Beltechi şi Gheorghe Luchescu, „Cuvînt înainte“ de Cornel Ungureanu, Editura Orizonturi Universitare, Timişoara, 2009, 352 p.
Cele mai asidue demersuri pentru readucerea în atenţie a Anişoarei Odeanu le întreprinde, de mai multă vreme, Cornel Ungureanu, al cărui interes pentru „istoriile secrete“, pentru „subteranele“ literaturii române, este bine cunoscut. Criticul timişorean semnează, de altfel, şi prefaţa volumului în discuţie, pledînd – din nou – în favoarea unei autoare uitate, dar care ar merita cu asupra de măsură să fie redescoperită. Măcar şi pentru faptul că – e de părere Cornel Ungureanu – prin scrisul ei am putea înţelege mai bine un întreg context literar, climatul agitat al anilor ’30, cînd se afirmă generaţia lui Eliade, Cioran, Eugen Ionescu. Cine este Anişoara Odeanu/Doina Peteanu?
Enfant terrible al deceniului patru, tînăra venită de la Lugoj într-un Bucureşti al efervescenţelor pentru a studia Literele şi Dreptul devine o mică vedetă a lumii literare. Cartea sa de debut, Într-un cămin de domnişoare (1934), îi aduce nu doar simpatia criticii – chiar şi „cusurgiul“ G. Călinescu scrie favorabil despre acest roman autenticist –, ci şi un considerabil succes de public: în decurs de un an se epuizează două tiraje, iar autoarea e oprită pe stradă pentru a i se cere autograful... Poetă şi prozatoare, Anişoara Odeanu este totodată şi o consec