Un document inedit pus la dispoziţia muzeografilor vine să rescrie istoria, sau cel puţin o parte a ei. În urma unor cercetări asidue întreprinse de Ion Bărbuceanu, administratorul Muzeului Ianca, istoria aviaţiei româneşti poate fi reconsiderată.
Până de curând se ştia că la ultima inspecţie făcută pe frontul din Moldova, mareşalul Ion Antonescu zburase cu un avion Heinkel He 111 de bombardament, modificat pentru transportul conducătorilor statului şi că fusese însoţit de avioane de vânătoare germane.
„Iată că un carnet de zbor din care se încercase înlăturarea informaţiilor vine să arate că de fapt mareşalul Ion Antonescu a fost însoţit până la Bacău de un pilot din Grupul 7 Vânătoare. Şi culmea, el era de loc din Ianca", ne-a declara Ion Bărbuceanu.
Conform carnetului de zbor recuperat de la urmaşii pilotului adjutant aviator Radu Mitrea, zborul a durat 40 de minute, s-a zburat la altitudinea de 500 de metri şi după ce avionul mareşalului a ajuns la sol, pilotul a pus cap compas Boteni, efectuând deci o singură aterizare.
Într-adevăr, avionul care a asigurat securitatea mareşalului era un Messerschmitt G 6, avion de bază în anul 1944, aflat în dotarea Forţelor Aeriene Regale Române.
„De multe ori tata chiar ne spunea, dar mai mult şoptit pentru că nu aveai voie să vorbeşti de aşa ceva pe atunci, că dacă ştia ce o să se întâmple când mareşalul revenea la Bucureşti, l-ar fi arestat el însuşi. Dar tot tata spunea pe de altă parte că niciun militar român nu şi-ar fi arestat mareşalul!", ne-a povestit fiul pilotului, Emilian Mitrea (63 ani), pensionar, fost inginer la Întreprinderea de Avioane Bacău.
Eroul de la Ianca
Radu Mitrea s-a născut în localitatea Oprişăneşti, sat ce aparţine de Ianca. A participat la luptele aeriene pentru apărarea teritoriului, unde a doborât, funcţie de sursă, două bombardiere „Liberator