Gigantii din retail si-au contractat vanzarile cu 400 mil. euro, desi au adus 200 mil. euro pentru expansiune.
Afacerile celor mai mari trei grupuri din comertul local, Metro, Rewe si Carrefour, au intrat anul trecut in vartejul scaderilor, desi actionarii au pariat 200 mil. euro pe extindere si au adus inca 93.000 de metri patrati la suprafata de vanzare din retailul alimentar modern.
Spre comparatie, cel mai mare mall din tara, Sun Plaza, are o suprafata inchiriabila de 80.000 de metri patrati si ar putea genera vanzari anuale de 300 mil. euro.
Cel mai mult s-a contractat comertul cash&carry (en gros), care aprovizioneaza restaurantele si micile magazine de cartier. Cele doua retele de profil, Metro si Selgros, au raportat anul trecut aceeasi rata de declin al vanzarilor in euro, de 17%, comparativ cu 2008.
De cealalta parte, singurele retele din clasament care s-au mentinut pe un trend ascendent al afacerilor au fost Real Hypermarket si Penny Market - singurul discounter inclus in top. Daca avansul afacerilor Penny Market - de 7% - poate fi pus pe seama exploziei vanzarilor de produse ieftine, in cazul Real cresterea a venit din pariul germanilor pe expansiune, in cursul anului trecut compania avand 4 deschideri de hipermarketuri. De altfel, Real a avut anul trecut cel mai mare buget de expansiune din comert, de 100 de milioane de euro.
Cum vad gigantii din comert scaderile
Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash & Carry Romania, spunea anterior pentru ZF ca 2009 este anul in care am revenit cu picioarele pe pamant.
"Nimeni nu se astepta ca boomul din consum sa dureze 15 ani". Vlad a mai explicat ca cea mai importanta schimbare din consum la care retailerii a trebuit sa se adapteze venind cu strategii noi a fost cresterea cererii pentru produse ieftine, cu cel mai mic pret la raft.
4 miliarde de