Presate de BNR sa-si faca ordine in ograda si sa cunoasca mai exact ce valoare au apartamentele ipotecate, bancile fac un joc dublu. Daca pe clientii-companii ii sufoca cerandu-le garantii suplimentare si incercand sa-i tina captivi, pe clientii persoane fizice ii protejeaza. Motivul nu tine insa de filantropie, ci de costurile ridicate pe care le-ar presupune evaluarea tuturor ipotecilor din portofoliul retail.
Bancile vor sa evite sa bata din usa-n usa, pentru ca asta le-ar costa cateva sute de milioane de euro. In schimb, acum lucreaza chiar cu asociatia evaluatorilor, ANEVAR, la un ghid de bune practici care sa le permita evaluarea "la pachet", din birou, a bunurilor ipotecate in ultimii ani pe piata retail, potrivit lui Filip Stoica, presedintele ANEVAR.
Chiar daca aceasta "aproximare" ar putea insemna ca nu vor sti cu exactitate cat valoreaza bunurile ipotecate, bancile vor sa indeplineasca cel putin pe hartie cerintele BNR si, in acelasi timp, sa nu cheltuiasca prea mult.
Vor apela totusi la evaluatori, insa doar pentru a afla valoarea individuala a unui mic numar de proprietati, cele care trebuie executate silit, a spus Adrian Vascu, directorul departamentului de evaluare al firmei de consultanta KPMG.
In schimb, cand vine vorba de clientii-companii, bancile cantaresc cu o masura diferita si interpreteaza ad-literam recomandarile BNR. Fie ca e vorba de buni sau rau-platnici, ii streseaza cu evaluari si le cer garantii suplimentare pentru a acoperi deprecierea bunurilor imobiliare cu care au garantat in urma cu cativa ani.
Care este motivul tratamentului diferentiat? In cazul clientilor persoane fizice, chiar daca apartamentele si-au pierdut mult din valoare fata de momentul in care au fost ipotecate, bancile stiu ca e foarte greu pentru majoritatea oamenilor sa mai aduca vreo garantie suplimentara. Doua dint