Companiile trebuie sa monitorizeze permanent marcile nou aparute pe piata pentru a evita ca brandurile pe care le detin sa fie copiate. Odata cu intrarea in vigoare a unei noi legi in domeniu, nr. 66/2010 (publicata in Monitorul Oficial nr 226/09.04.2010), din data de 10 mai a acestui an, OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci) nu mai poate refuza din start inregistrarea unei marci deja existente in baza de date a institutiei, astfel incat sarcina de a impiedica copierea unei marci revine companiilor care detin deja marci inregistrate.
"Se renunta la examinarea din oficiu a motivelor relative de refuz, respectiv nu se vor mai examina din oficiu potentialele conflicte cu drepturile anterioare (de proprietate asupra unor marci - n.. red.)", explica Ovidiu Dinescu, purtatorul de cuvant al OSIM.
Consultantii se asteapta sa creasca numarul disputelor intre companii, dar spun ca legea va curata piata de marci inactive, care blocau intrarea unor branduri internationale in Romania doar pentru ca fusesera inregistrate anterior la OSIM.
"Pentru a impiedica dubla inregistrate a unei marci, titularul marcii deja inregistrate trebuie sa-si monitorizeze marca, sa se sesizeaze si sa depuna, pe cheltuiala lui, o opozitie oficiala fata de noua cerere depusa", afirma Radu Bozocea, partener al companiei de consultanta in domeniul proprietatii intelectuale Ariana.
Proprietarii de marci trebuie sa reactioneze in doua luni daca vor sa impiedice dubla inregistrare a marcii pe care o detin, potrivit noilor reglementari.
Pentru fiecare opozitie la inregistrarea unei marci, companiile trebuie sa plateasca insa o taxa, care potrivit reprezentantului OSIM este de minim 216 lei (circa 54 de euro).
Un alt cost suplimentar generat de noua lege ar putea fi cel al monitorizarii cererilor de inregistrare a unei marci.
Consultantii cer, in medie, 40 de e