Cheltuielile cu gestionarea participaţiilor statului la diverse firme ar putea fi reduse drastic dacă acţiunile ar fi administrate de o singură instituţie. Sursa: Octavian Cocoloș
Între 30% şi 50% din personalul unor ministere care administrează companii la care statul este acţionar ar putea pleca acasă dacă participaţiile ar trece în gestiunea unei singure instituţii cum ar fi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Spre exemplu, numai Ministerul Transporturilor trebuie să administreze deţinerile statului în 23 de companii de transport aerian, feroviar şi naval.
Totodată, Direcţia de privatizare a Ministerului Transporturilor nu a mai făcut nicio privatizare în ultimii trei ani. Dacă jumătate dintre cei 512 angajaţi ai ministerului condus de Radu Berceanu ar fi puşi pe liber, s-ar economisi cel puţin 10 milioane de lei pe an doar din salarii.
Interesele statului, în curtea AVAS
Viorel Ştefan, preşedintele Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaţilor, susţine că, pentru a reduce cheltuielile statului, „toate interesele statului din activităţile economice trebuie să fie gestionate de AVAS, care ar trebui să preia companii precum CEC Bank, companiile de utilităţi, cele din domeniul feroviar”. Potrivit lui, dacă s-ar realiza acest lucru, „mulţi angajaţi din ministere nu ar mai avea cu ce să se ocupe”.
Pentru ca societăţile să fie eficiente, AVAS ar trebui să organizeze concursuri şi poate chiar licitaţii internaţionale pentru externalizarea managementului, adaugă Viorel Ştefan. La rândul său, Teodor Atanasiu (PNL), fost preşedinte al AVAS, spune că România s-a angajat în faţa UE încă din 2003-2004 să aibă o singură instituţie care să se ocupe cu administrarea şi privatizarea companiilor de stat.
„Când eram şef la AVAS, am făcut o restructurare. Am dat afară 120 de