Peter Barta: Cei mai mulţi antreprenori nu au strategii, nu ştiu să ceară bani de la bănci
Şaramet: Firmele se adaptează doar de pe azi pe mâine, nu pe o perioadă mai lungă
Interesul antreprenorilor pentru consultanţă a crescut în ultima perioadă, dar acesta se opreşte la momentul în care oamenii de afaceri trebuie să plătească aceste servicii, a declarat, ieri, Peter Barta, director executiv Fundaţia Post Privatizare. "Foarte puţine IMM-uri apelează la consultanţă. Din cauza culturii noastre antreprenoriale, dorim totul pe gratis. Nu înţelegem că trebuie să plăteşti pentru un serviciu. În continuare cerem - ne uităm şi la patronate - aşteptăm de la stat soluţii miraculoase. Interesul pentru consultanţă a crescut, dar se opreşte când antreprenorii trebuie să plătească", a spus Barta, la un seminar.
Pe de altă parte, Barta a arătat că numărul redus de firme care apelează la consultanţă se vede şi în faptul că cei mai mulţi dintre antreprenori nu au o strategie, ceea ce face dificilă şi accesarea de credite. "IMM-urile au probleme de finanţare, dar putem vorbi şi de o lipsă a unei gândiri strategice. Finanţarea vine şi când ai un plan strategic şi când ai parteneri de dialog. Mulţi dintre antreprenorii care merg să ia un credit nu ştiu să stea de vorbă cu un bancher. Cei mai mulţi nu au strategii, nu ştiu să ceară bani. Nu vreau să blamez antreprenorii, dar comportamentul "lasă că merge şi aşa" nu funcţionează cu banca", a adăugat Barta.
În opinia sa, băncile vor să vadă, atunci când IMM-urile cer finanţare, elemente de sustenabilitate, de cash-flow, de rentabilitate şi de aceea puţine IMM-uri ajung să fie eligibile pentru o finanţare bancară. Barta a adăugat că în ultima perioadă comportamentul antreprenoriatului din România a devenit mai haotic.
IMM-urile sunt dependente de companiile mari şi de stat
De asemenea,