Vrand-nevrand, bancherii trebuie sa continue incercarile de crestere a vanzarilor de credite de retail daca vor sa justifice pe mai departe retele teritoriale de sute de unitati in care lucreaza mii de angajati.
Cei care nu vor sa riste dand credite incearca sa tenteze clientii cu diferite facilitati pentru a creste numarul tranzactiilor prin internet banking sau a-i convinge sa-si mute contul de salariu. Totul pentru a mai frana declinul abrupt al veniturilor, in conditiile in care provizioanele mari continua sa puna presiune pe profitabilitate.
Cum se poate reporni creditarea dupa un an de pauza fortata
Mai multa transparenta din partea bancilor ar ajuta, considera Johan Gabriels, seful operatiunilor locale ale britanicilor de la RBS.
"Oamenii trebuie sa inteleaga ce semneaza, care sunt riscurile si avantajele. Spre exemplu, daca iei un ipotecar cu dobanda fixa, vei stii clar cat este rata, dar trebuie sa intelegi ca vei plati ceva mai mult. Daca iei o dobanda variabila, poti obtine un cost mai bun, dar ai anumite riscuri." In plus, apetitul clientilor de a lua ipotecare in euro ii lasa expusi si la riscul valutar, care s-a dovedit usturator in timpul episoadelor de depreciere din 2008 si 2009.
Multi clienti "s-au ars" si chiar au ajuns sa aiba probleme serioase la plata ratelor dupa ce in 2006-2008 au luat credite cu dobanda promotionala foarte mica timp de cateva luni sau un an, dupa care devenea variabila, urcand puternic. Bancherii admit ca oamenii se uita "doar la procente" si aceste dobanzi promotionale le-au permis sa atraga mai multi clienti si in paralel sa ocoleasca normele BNR care plafonau gradul de indatorare, oferind astfel finantari mai mari.
Avand in spate experienta acumulata in multinationale de la consultanta pana la producatorul de ciocolata Mars, Gabriels spune ca regula de aur este "sa nu vinzi ceva ce tu nu