Aproximativ 10% din vanzarile totale de bunuri de larg consum realizate la nivel local, pe una dintre cele mai competitive piete, intra in contul a 20 de branduri, iar dintre acestea, sapte sunt marci locale, arata un clasament realizat de ZF pe baza datelor din piata.
Ziarul Financiar a realizat un top 20 al celor mai vandute marci din industria bunurilor de larg consum, unul dintre sectoarele in care lupta pentru cote de piata este atat de dura incat pariul pe un brand implica de cele mai multe ori bugete de promovare de ordinul milioanelor de euro.
16 din cele 20 de branduri mari - care genereaza afaceri de 2,1 mld. euro - sunt detinute de companii multinationale, singurii jucatori autohtoni prezenti in clasament fiind producatorii Romaqua Group, Cris Tim, Boromir si European Drinks. Piata bunurilor de larg consum este estimata la circa 20 de miliarde de euro.
Ierarhia realizata de ZF mai arata ca brandurile locale nu sunt doar pariul companiilor romanesti: in clasament intra alte patru branduri cu vanzari de peste 60 mil. euro anual, care au fost fie achizitionate, fie dezvoltate de la zero de catre companii multinationale. Acestea sunt Timisoreana, Bergenbier si Dero.
Ca si Borsec, Timisoreana si Dero sunt marci care s-au nascut in Romania inainte de venirea capitalismului, iar acum sunt foarte greu de detronat din varful clasamentelor de vanzari pe pietele pe care activeaza.
Cum explica consultantii in branduri longevitatea acestor marci?
"Brandurile globale, sustinute de bugetele de comunicare substantiale si de experienta si practica de marketing pe care o au in spate, au si limitari importante: sunt mai putin sensibile la specificul local. Din acest punct de vedere, orice brand local are bastonul de maresal in ranita, insa trebuie doar sa suplineasca lipsa bugetelor uriase cu inventivitate si imaginatie", comenteaza Mihai B