Elogiile exprimate de critici pentru filmele româneşti de la Cannes ne îndreptăţesc să sperăm la un premiu important. Cronicile primite de filmele lui Puiu şi Muntean sunt printre cele mai entuziaste care s-au scris despre filmele noului val românesc prezentate, de-a lungul deceniului, la Cannes.
Departe de a trece neobservate, cele trei filme de lungmetraj româneşti prezentate până acum la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes au făcut furori în rândul corespondenţilor presei internaţionale aflaţi pe Croazetă.
Mai citeşte şi:
VIDEO Cannes: Bursa favoriţilor la premii
Vedetă în aceste zile a festivalului cannez, regizorul român Cristi Puiu a dat marţi un interviu presei americane, în care vorbeşte nu numai despre intenţiile filmului său, „Aurora", ci şi despre... fetiţele sale, dintre care una este chiar interpretă în film.
Sarabanda elogiilor s-a declanşat imediat după proiecţia de joi seară a filmului lui Radu Muntean, „Marţi, după Crăciun" (care concurează, umăr la umăr, cu filmul lui Cristi Puiu, „Aurora", pentru premiul secţiunii Un Certain Regard), când prestigiosul cotidian „Los Angeles Time" titra, parcă aflat sub o vrajă: „Românii nu pot face filme proaste, este ilegal în ţara lor - sau cel puţin în ADN‑ul lor".
„L.A. Times" făcea atunci un binevenit remember: „În ultimii patru ani, cineaştii din mica ţară est-europeană au venit, în fiecare mai, pe Croazetă şi au eclipsat culturi cinematografice mai mari, precum cea din SUA".
„Un maestru al regiei"
Proiecţia de a doua zi a „Aurorei" a provocat acelaşi delir de apreciere din partea majorităţii criticilor de film prezenţi la Cannes, deşi nu au lipsit nici vocile critice, deranjate de lungimea filmului sau incapabile să-i vadă un sens poveştii scrise şi interpretate de Cristi Puiu.
Imediat după aprinderea luminilor în sala d