Piata farmaceutica locala a trecut pragul de jumatate de miliard de euro in primul trimestru al acestui an ajungand la 569 mil. euro, cu 22% (17,6% in lei) mai mult comparativ cu intervalul similar din 2009, potrivit datelor companiei de analiza si cercetare Cegedim Romania.
Tendinta de aprecierea era asteptata, insa a depasit si cele mai optimiste asteptari ale jucatorilor. Evolutia a fost sustinuta in principal de medicamente scumpe promovate de producatorii, si mai atractive pentru vanzare in detrimentul produselor ieftine, lucrul relevat si de faptul ca in volum piata a avut o evolutie aproape constanta. Un al doilea factor care a determinat avansul puternic a fost reprezentat de asteptarile de crestere a pretului, astfel ca distribuitorii si farmaciile si-au facut stocuri de medicamente din martie.
Aceste medicamente au ajuns insa la consumatorul final dupa 1 aprilie, data la care medicamentele s-au scumpit cu 6% in medie. "Ianuarie si februarie au mers mai slab, dar impactul anuntului de cresteri a preturilor a determinat o tendinta de stocare pe intregul lant de aprovizionare", a spus Petru Craiun, directorul general al Cegedim Romania.
Daca pe segmentul produselor cu prescriptie strategia companiilor s-a concentrat pe portofolii scumpe, la nivelul OTC-urilor (medicamentele fara reteta) a fost un mix intre aceasta si majorari de preturi.
Piata de OTC-uri, estimata la 85,1 mil. euro in primele trei luni, a crescut cu 9,6% in euro (5,7% in lei), in timp ce in volum declinul este de 7,3%. "La Biofarm nu am crescut preturile in ultimul an, insa au fost companii care au facut acest lucru. Probabil ca au sesizat ca piata poate duce. Mie nu mi se pare insa sanatos", a spus Dan Vasile, directorul general al Biofarm, campanie cu o pozitie solida pe segmentul fara prescriptie. Intrebat de ZF daca aceasta crestere a fost operata si pentru ca pret