Opersoană neidentificată s-ar fi aflat în cockpitul avionului Tupolev TU-154 cu câteva minute înainte de prăbuşirea aparatului pe aeroportul din Smolensk, pe 10 aprilie, a informat ieri comisia mixtă de anchetă a dezastrului.
Potrivit Tatianei Anodina, preşedintele Comisiei Aviatice Inter-State (MAK), avionul prezidenţial polonez era în stare bună, iar sistemele de avertizare asupra pericolelor de la sol şi sistemelor de navigaţie erau funcţionale, ceea ce exclude ipoteza unor defecţiuni tehnice. Pe de altă parte, Anodina a reafirmat că „nu a fost nici atentat terorist, nici explozie sau incendiu la bord, nici o pană a sistemului aerotehnic, iar motoarele funcţionau la impactul cu solul''. În plus, aparatul avea 19 tone de combustibil la bord, ceea ce i-ar fi permis să aterizeze pe un alt aeroport.
Pe de altă parte, Anodina a subliniat că echipajul a primit din timp date despre situaţia meteorologică şi aeroporturile alternative. Potrivit lui Alexei Morozov, şeful comisiei tehnice, turnul de control din Smolernsk ar fi informat echipajul în două rânduri că aeroportul era învăluit în ceaţă, că vizibilitatea orizontală era de 400 de metri, cea verticală de 50 de metri şi că aparatul nu poate ateriza. Pe de altă parte, Morozov a dezminţit informaţiile privind faptul că pilotul avionului nu ar fi ştiut limba rusă şi a afirmat că, la inspecţia pe care a făcut-o aeroportului pe 5 aprilie, aeroportul era pregătit pentru aterizarea pe orice vreme.
Pistele „Blasik" şi „ Kazan"
Excluzând ipoteza defecţiunii tehnice, anchetatorii ruşi au încercat să răspundă speculaţiilor privind faptul că aparatul cu care a călătorit preşedintele Kaczynski fusese supus unei revizii tehnice în Rusia cu două luni înainte. În ceea ce priveşte condiţiile de pe aeroport, cotidianul Rzeczpospolita a amintit ieri că, pe 7 aprilie, pe aeroport au fost instalate echipamente spe