Ieftin sau de calitate este intrebarea pe care tot mai multi romani o au in minte atunci cand merg la cumparaturi. Producatorii din industria alimentara sustin ca in timp consumatorii cu venituri medii si peste medie cumpara produse alimentare mai putine dar mai bune calitativ, consumatorii cu venituri medii cumpara fie produse foarte ieftine si slabe calitativ, fie renunta de tot la achizitia anumitor alimente.
Astfel, in timp ce producatorii de lactate au reusit sa mentina vanzarile la nivelul anului 2008 apeland la diferite forme de promovare pentru diminuarea preturilor si au lansat produse cu preturi mici, producatorii de bere au resimtit un declin puternic al vanzarilor pe segmentul economic si o crestere usoara pe segmentul mediu.
"Pana acum un an, as fi spus ca sunt mai multe categorii de consumatori: unii orientati catre pret accesibil, altii orientati catre brand, majoritatea ghidandu-se dupa raportul pret - calitate. In prezent, inclin sa cred ca noua orientare a business-ului, modelata sub influenta crizei, a deplasat si mai mult alegerea consumatorului in zona raportului optim pret - calitate", sustine Bogdan Ioachim, directorul de comunicare, nutritie si stiinta al Danone Romania, cel mai mare producator local de iaurturi.
Aceeasi parere o au si de producatorii de mezeluri, care afirma ca romanii se uita in primul rand la pret atunci cand merg la cumparaturi. "Depinde de puterea de cumparare si de disperarea consumatorului, ceea ce va cumpara", spune Radu Timis, presedintele si actionarul CrisTim, unul dintre cei mai mari producatori de mezeluri din industrie.
De aceea, principalii castigatori ai crizei au fost producatorii care au crescut anul volumele vandute, fie prin lansarea unor produse dedicate segmentului economic, fie prin incheierea de contracte cu marile lanturi de magazine din retailul modern