Desi departate geografic, regimul comunist a apropiat destul de mult Romania si China in ceea ce priveste comunicarea intre jurnalisti si specialistii in relatii publice, afirma Terence Fane-Saunders, fondatorul si directorul general al companiei britanice de relatii publice Chelgate si totodata cel care a lansat primul birou de PR pe piata chineza.
Biroul din Romania al Chelgate a fost deschis in noiembrie 2005, compania britanica fiind printre primele nume internationale care au intrat pe piata locala de relatii publice.
Lansarea filialei de la Bucuresti s-a produs intr-o perioada in care perceptia celor din presa, dar si a managerilor din companii era nepotrivita si chiar gresita in ceea ce priveste jobul comunicatorilor, spune Fane-Saunders, un specialist cu 40 de ani de experienta in relatii publice.
“Am gasit multe segmente din media care aveau o atitudine catre PR care era nepotrivita. Unii jurnalisti voiau sa fie platiti pentru a scrie articole si scriau articole negative daca nu erau platiti. Pe de alta parte, clientii considerau relatiile publice ca fiind o forma de publicitate gratuita, dar care poate fi imbunatatita prin publicitate platita”, explica managerul Chelgate, companie fondata in 1988.
Lucrurile s-au schimbat intre timp, iar un lucru important pentru evolutia pietei de comunicare a fost si aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.
De fapt, gandul ca odata cu intrarea tarii noastre in UE, in Romania vor exista din ce in mai multe companii mari care isi vor dori sa lucreze cu specialisti cu experienta internationala l-a si determinat pe Terence Fane-Saunders sa deschida un birou la Bucuresti.
Numarul mare de locuitori, dar si pozitia geografica pe care o considera strategica, au fost, de asemenea, printre motivele pentru care Fane Saunders a ales Bucurestiul, si nu Sofia, atunci cand, lucrand pentru institutiil