Cinematografia romana, care straluceste si anul acesta la Festivalul de la Cannes (12-23 mai), se confrunta pe plan intern cu probleme de finantare, din partea Centrului National al Cinematografiei, dar si cu preferinta romanilor pentru filme americane, a declarat Tudor Giurgiu pentru AFP. "Exista un decalaj bizar intre modul in care este perceputa cinematografia romana in strainatate si situatia ei in tara noastra", a declarat Giurgiu la Cannes. Trei regizori romani sunt prezenti la Festivalul de Film de la Cannes, anul acesta, cu lungmetraje: Cristi Puiu, cu "Aurora", Radu Muntean, cu "Marti, dupa Craciun", si Andrei Ujica, cu "Autobiografia lui Nicolae Ceausescu". Potrivit lui Tudor Giurgiu, cea mai mare problema a cineastilor romani ramane finantarea. "Anul trecut, Centrul National al Cinematografiei nu a finantat niciun film. Este stupid si incredibil. Avem o cinematografie despre care se vorbeste in lumea intreaga, care primeste premii la Cannes, iar guvernul, in loc sa mareasca finantarea, o scade", a mai declarat Giurgiu. AFP completeaza ca, in lipsa unor producatori independenti, cinematografia romaneasca se bazeaza pe finantarile de la stat. Cineastii romani apeleaza, de asemenea, si la coproducatorii straini. "Francezii, germanii si austriecii sunt partenerii traditionali, dar, din cauza crizei economice, este dificil pentru ei sa ni se alature. Asa ca trebuie sa apelam la un plan B: sa gasim subiecte care sa nu fie foarte scumpe si sa filmam rapid, cu echipe cat mai mici", spune Giurgiu, presedinte al Asociatiei Pentru Promovarea Filmului Romanesc (APFR) si presedinte al Festivalului International de Film Transilvania (TIFF). O alta problema a cinematografiei romane este lipsa de interes a publicului pentru filmul autohton. Spre deosebire de publicul european, care apreciaza "povestile puternice (...), romanii gasesc filmele romanesti prea lente, minimali