Cu mitinguri in Piata Victoriei si greve generale, publicitatea nu are nicio sansa sa raporteze cresteri pana la finalul anului, sustin sefi de agentii media precum Cristian Mucichescu (OMD Romania) sau Dan Balotescu (Media Investment), dintre care ultimul chiar a avertizat ca "in timpul manifestatiilor din Piata Victoriei, doi clienti au anuntat scaderi de bugete".
Publicitatea nu a stat pe roze in 2009, iar viitorul nu suna mai bine. Toate mediile au raportat scaderi ale investitiilor, agentiile de media au trebuit sa isi regandeasca business-urile pentru a-si pastra clientii, televiziunile au coborat pretul drastic doar pentru a-si acoperi spatiul de reclama, si chiar si asa, anul trecut au reusit sa-l umple doar in proportie de 70%.
In 2010 se anunta noi scaderi, advertiseri mai speriati si consumatori care se gandesc de 10 ori inainte de a le cumpara brandul.
Criza le-a adus agentiilor de media clienti din ce in ce mai exigenti, concentrati mai mult pe pret decat pe calitate, de unde si licitatii anuntate si organizate la foc automat.
"In 2009 s-a ajuns la ceea ce numim noi - o inflatie de pitch-uri.In mod normal, pitch-ul se face si daca advertiserul vrea sa testeze piata, sa vada ce agentii mai apar, ce oferte au, si din ratiuni strategice: vor sa intre pe medii pe care nu le-au folosit pana atunci. La noi, pretul genereaza pitch-ul. Nu tine deloc de competenta agentiei, ca dovada, dupa multe pitch-uri, contul ramane la aceeasi agentie", a declarat Dan Balotescu, general managerul Media Investment, agentie de media controlata de holdingul de comunicare The Group.
Criza a mai condus la un efect negativ pe piata de publicitate: s-a renuntat masiv la cercetare.
"A scazut foarte mult calitatea research-ului. Exista studii radio, de exemplu, care se raporteaza doar la publicul urban, au renuntat la mas