Presa engleză şi cea franceză se întrec în a aduce elogii filmului „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”, de Andrei Ujică. Cât despre italieni, ei l-au cumpărat deja, prin compania Cinecitta Luce. Sursa: AP Photo
„Pasionant montaj de imagini de arhivă cu o durată de trei ore, consacrat de românul Andrei Ujică mirobolantei cariere a tristului autocrat”. Astfel defineşte „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu” criticul Jacques Man delbaum în ziarul „Le Monde”. Jean-Luc Wachthausen îşi intitulează cronica din „Le Figaro” „Ceauşescu, geniul rău al Carpaţilor”.
„Conştiincios şi riguros ca un arhivist care dispune de 1.000 de ore pentru a-şi monta povestea, Andrei Ujică livrează copia sa brută, scoasă din istorie, fără cuvinte, fără niciun comentariu sau repere datate”, subliniază jurnalistul. „Descoperind astăzi aceste imagini, aceste slogane, acest popor supus, ai impresia că revezi acelaşi film prost. Era ieri. Coşmarul s-a întors în cabinetul de curiozităţi care încă dau fiori reci pe spinare”, scrie Wachthausen.
În ceea ce priveşte publicaţia de profil „Variety”, specialistul în ale peliculei Jay Weissberg remarcă „extraordinara forţă a montajului imaginilor de ac tualităţi” şi glosează pe tema lui: „O utilizare alunecoasă a înseşi propagandei lui Ceauşescu pentru a realiza o critică devastatoare atât a societăţii româneşti, cât şi a clasei politice internaţionale: cu toţii am permis acestor lucruri să se întâmple”.
„O capodoperă”
„Autobiografia pretinde mult de la spectatori: figurile istorice nu sunt numite, iar cronologia e nonlineară”, adaugă Weissberg. El observă că „grandoarea impresionantă, deşi previzibilă, a primilor ani lasă treptat loc unei aglomerări de termeni ca socialism, muncitori, materialism dialectic, fiind ca şi cum scoica s-ar fi golit între timp şi n-ar mai fi lăsat în urmă decât fluturări