La jumătatea ediţiei a 63-a a Festivalului de la Cannes (12-23 mai), nu există încă favoriţi cerţi la marile premii, iar cele două filme româneşti din secţiunea competiţională „Un Certain Regard“au generat păreri împărţite. Juriul competiţiei, prezidat de foarte popularul cineast american Tim Burton, are de evaluat 19 filme foarte diferite, semnate fie de mari maeştri recunoscuţi (Abbas Kiarostami, Takeshi Kitano, Nikita Mihalkov sau Bertrand Tavernier), fie de regizori în curs de consacrare (Xavier Beauvois, Mahamat-Saleh Haroun, Kornél Mundruczó sau debutantul Serghei Loznitsa). În clasamentul criticii, realizat – ca la toate marile festivaluri – de către publicaţia Screen International, din cele şapte titluri notate pînă acum, conduce detaşat Another Year de Mike Leigh, cu media 3,4 (maximumul fiind 4). O dovadă că realismul britanic nu şi-a spus încă ultimul cuvînt. Iar noul film al lui Ken Loach nu a intrat încă în concurs... Nu ar fi o surpriză ca unul din aceşti doi regizori englezi să obţină anul acesta al doilea Palme d’Or din carieră. Cinematografia sud-coreeană este bine reprezentată la Cannes. Printre altele, două filme au intrat în competiţia principală: The Housemaid de Im Sang-soo şi Poetry de Lee Chang-Dong. Cel dintîi, prezentat deja în sălile festivalului, este un remake al clasicului film omonim, realizat în 1960 de către Kim Ki-young. Im Sang-soo, unul dintre cei mai controversaţi cineaşti coreeni (el a abordat şi asasinarea, din 1979, a dictatorului Park Chung Hee), a modificat semnificativ accentele filmului-cult, mizînd pe senzualitate erotică (atracţia sexuală dintre o servitoare şi stăpînul ei reprezintă motorul dramei) şi satiră socială (sînt criticate, implicit, familiile burgheze înstărite, care consideră că pot dispune după bunul lor plac de vieţile celorlalţi). Un film şocant şi tulburător, The Housemaid beneficiază de prestaţia e