La 72 de ani, Dan Vrăjitoru are în palmares 30 de jucării create de el. Acestea sunt menite să dezvolte deprinderile logico-matematice ale copiilor.
Ideea de a crea jocuri pentru copii i-a venit în Maroc, unde a predat algebră logică. De lucru s-a apucat după 1989, când a obţinut un brevet de invenţie pentru un dispozitiv mecanic pe care l-a realizat. Şi-a ghidat invenţiile după clasicul şah. Jocurile cuprindeau tot felul de desene ce reprezentau piese de şah, dar pentru că nu aveau priză în rândul celor mici a trecut la o variantă îmbunătăţită.
„O educatoare m-a sfătuit să renunţ la tradiţionalele piese de şah şi să mă orientez spre figuri geometrice. Aşa a avut loc o primă încercare de a înlocui şahul cu un joc mai simplu, care să cuprindă şi elemente de matematică“, a spus Dan Vrăjitoru.
Jocurile constau în mişcări succesive ale figurilor geometrice. Fiecare dintre participanţi are şi o fişă cu figuri geometrice, care îl vor ajuta să-şi stabilească punctajul şi să vadă cum se situează faţă de adversar. „Nu este un joc greu. Fie se roteşte dispozitivul la 90 de grade, fie la 380 de grade şi apoi se încep mutările. Trebuie însă să fii perspicace ca să obţii cât mai multe puncte“, a mai spus Vrăjitoru.
Concurentul invenţiilor, calculatorul
Autorul jucăriilor susţine însă că invenţiile sale nu au mare succes în rândul prichindeilor. De vină sunt vremurile pe care le trăim şi care îi ancorează pe copii în lumea tehnologiei. „Acum numai calculatorul este la modă, dar ar fi bine ca cei mici să mai gândească şi cu capul lor“, a spus Vrăjitoru. Invenţiile sale nu au fost salutate nici de mediul academic. Din 1996 când a ieşit la pensie, inventatorul se duce la Grădiniţa 13 şi la „Sf. Sava“ pentru a ţine ore cu cei mici. Nu cere bani, dar vrea să-i înveţe pe cei mici să îi utilizeze jocurile. „Puţine educatoare au preluat jocul