În curând, în ţările europene, un mic dispozitiv montat pe autoturisme va suna singur, în cazul unui accident grav, la cel mai apropiat centru de intervenţie, pentru a oferi informaţii.
Autoturismele echipate cu eCall (prescurtare de la „emergency call" - apel de urgenţă) vor putea apela automat numărul de urgenţe 112, din orice ţară europeană, pentru a chema echipele de intervenţie în cazul unui accident. Prin intermediul telefoniei mobile, aparatul este capabil să furnizeze singur informaţii de bază despre incidentul rutier, inclusiv zona exactă în care s-a produs acesta, chiar dacă niciun pasager nu mai poate să comunice.
Specialiştii spun că transmiterea informaţiilor referitoare la locul accidentului va reduce timpul necesar intervenţiei serviciilor de salvare cu 50% în zonele rurale şi cu 40% în cele urbane. Conform estimărilor, anual vor putea fi salvate astfel cel puţin 2.500 de vieţi în toată Europa. În plus, eCall va reduce numărul blocajelor rutiere şi al accidentelor secundare.
Primele propuneri pentru implementarea acestui sistem au fost înaintate Comisiei Europene încă din 2006, dar liderii de la Bruxelles au aşteptat să vadă mai întâi dacă sistemul de localizare GPS se va bucura de succes. La începutul acestui an, sistemul eCall a fost preluat de Programul de Competitivitate şi Inovaţie Europeană, iar Comisia Europeană şi-a luat angajamentul că va susţine financiar programul pilot, care presupune implementarea dispozitivelor eCall în zeci de mii de autoturisme din 15 state care s-au oferit să participe la experiment, pentru a se putea monitoriza eficacitatea lui.
Sistem GPS activat permanent
Dispozitivul care se montează la bordul maşinii necesită un sistem GPS activat, astfel încât aparatul să „ştie" în permanenţă unde se află maşina, precum şi senzori similari celor care declanşează alarma în cazul unui furt, care „simt"