Festivalul Cannes nu a mai adus, anul acesta, distinctii pentru regizorii romani, desi critica de film a fost in general favorabila filmelor romanesti.
Ionut Piturescu a fost singurul roman care s-a intors acasa cu un premiu, pentru scurtmetrajul "Cautare", la sectiunea Quinzainne des Realizateurs, iar Romania a fost prezenta la sectiunea Un Certain Regard cu filmele "Marti, dupa Craciun" (Radu Muntean) si "Aurora" (Cristi Puiu).
National Post noteaza, spre exemplu, ca regizorul Radu Muntean, cu noul sau film, "Marti, dupa Craciun", are o maniera subtila a revelarii care face ca pelicula sa fie dinamica si originala.
"Aurora" lui Cristi Puiu evidentiaza talentul regizorului de a face un portret social. "Lung de trei ore, eliptic pana la extrem, filmat intr-o paltea de gri si albastru, cumplitul si stralucitul film spune totul si nimic in acelasi timp", scrie publicatia.
"Doua dintre cele mai puternice filme la Cannes, un festival care a dezamagit anul acesta, sunt ale unor regizori relativ tineri, ambii din Romania", mai scrie National Post, amintind ca "in ultimii ani, noul cinematograf romanesc a starnit entuziasmul criticilor, la fel ca valul cinematografiei franceze".
Hollywood Reporter: Aurora lui Cristi Puiu, plictisitoare de te face sa casti
Nu toate criticile au fost insa favorabile, in ceea ce priveste filmele romanesti de anul acesta la Cannes. Publicatiile New York Magazine si Holyywood Reporter au scris despre fimlul "Aurora", criticandu-l pe regizorul Cristi Puiu pe motiv ca pelicula ar fi banala.
Cannes 2010 - Le Monde: "Aurora" si "Marti, dupa Craciun", revelatiile festivalului
Variety scrie ca filmul lui Radu Muntean, "Marti dupa Craciun", ofera dialoguri exceptionale, naturale. Publicatia noteaza insa ca protagonistul filmului, Paul, un barbat casatorit care a