Premiile Festivalului Internaţional de Film de la Cannes au fost decernate. Trofeul suprem revine unui film thailandez. Înainte de decernarea premiilor, în multe ziare am găsit comentarii potrivit cărora selecţia de anul acesta n-ar fi fost cu adevărat strălucită. Comentariu de Matei Vişniec.
Premiile Festivalului Internaţional de Film de la Cannes au fost decernate. Trofeul suprem revine unui film thailandez. Comentariu de Matei Vişniec (audio).
Nu este uşor de pronunţat numele regizorului thailandez care a obţinut atât de mult râvnitul trofeu "Palme d'Or" de anul acesta. El se numeşte Api-chatpong Weerase Thaku. În vârstă de 39 de ani, el s-a impus prin filmele sale ciudate, experimentale, foarte originale, marcate de o dimensiune supra-naturală. El a mai fost premiat de câteva ori la Cannes înainte de a obţine anul acesta recompensa supremă cu un film care degajă o anume poezie doar din titlu : "Unchiul Boonmee, cel care îşi amintea de vieţile sale trecute".
Filmul este de fapt povestea unui om ajuns la o vârstă înaintată, care se pregăteşte să treacă în moarte cu o anumită înţelepciune orientală. El conversează de altfel cu morţii, iar principala sa grijă este să-i transfere unei persoane de încredere mica sa industrie de crescător de albine.
Ne aflăm deci foarte departe de filmul de tip hollywoodian şi de alte producţii asiatice realizate pe aceeaşi reţetă. Regizorul thailandez practică un cu totul alt limbaj, se interesează de raporturile profunde dintre om şi natură şi nu este de mirare deci că juriul festivalului a optat pentru el.
Sigur, am putea vedea în această opţiune a juriului şi un mesaj politic, într-un moment când Thailanda a trecut printr-o gravă criză. Nu este însă pentru prima dată că festivalul de la Cannes se arată în acelaşi timp interesat de creaţia artistică originală, dar şi de mesaje politice.
Aş mai spune