Nevoia bancherilor de a identifica noi surse de venituri a lasat loc pentru aparitia unor comisioane greu de justificat, de la taxarea depunerii de bani la ghiseu in propriul cont pana la taxarea incasarilor in cont din ordine de plata.
Clientii care ajung la banca pentru plata facturilor sau chiar pentru plata ratelor la credite au surpriza sa descopere ca, pe langa suma de plata de care stiau, mai au de suportat un comision suplimentar, pentru ca fac o depunere de numerar.
Daca in cazul operatiunilor cu numerar la ghiseu bancherii vin prompt cu justificarea ca taxele sunt menite sa acopere costurile de operare ale retelei, in cazul comisioanelor percepute pentru incasarea de bani in cont, in urma unui virament interbancar, explicatiile sunt aproape imposibil de gasit. "Costurile retelei teritoriale ar trebui sa fie acoperite prin comisioane. Problema de fond la noi este ca avem cheltuieli cu investitiile mai mari decat in Vest daca ne uitam la pretul unitar, mai putine conturi de administrat pentru clienti, iar pentru ca salariul mediu este de doar 300 de euro, valoarea tranzactionata este mai mica. Acesta este motivul pentru care costurile sunt mai mari", spune Adrian Apolzan, presedintele Asociatiei de Plati Electronice din Romania.
De la BCR, cea mai mare banca locala, sau Raiffeisen, un alt jucator de top, pana la jucatori de talie medie, precum Credit Europe Bank sau RBS Bank, politicile de comisionare prevad taxarea inclusiv a alimentarii conturilor curente, fie prin depuneri de numerar, fie prin ordin de plata. Contul curent este un produs bancar de baza, care permite derularea operatiunilor curente si sta practic in spatele tuturor celorlalte produse, de la depozite pana la credite.
In acelasi timp insa jucatori precum CEC Bank sau Banca Romaneasca nu percep taxe nici pentru depunerea de numerar, nici pentru incasarile in con