Mulţi dintre elevii din zone defavorizate ale Marii Britanii învaţă la materii care nu-i ajută să prindă un loc într-una dintre universităţile cele mai bine cotate din regiune. Universităţile britanice oferă puţine locuri pentru studenţii proveniţi din medii sociale dezavantajate.
Cele mai bune universităţi britanice nu au făcut niciun progres în ultimii 15 ani pentru creşterea numărului de locuri acordate studenţilor care provin din medii defavorizate, potrivit unui studiu realizat de Autoritatea Britanică de Supraveghere a Admiterii.
Cercetarea a scos la iveală şi o altă problemă cu care se confruntă şcolile din regat: ele pregătesc elevii pentru materii care le dau puţine şanse să ocupe un loc la universităţile de top. „Pare extrem de dificil de justificat faptul că tinerii cu talent sunt dezavantajaţi fie pentru că familia lor este lipsită de orice experienţă de învăţământ superior, fie pentru că şcoala nu le poate oferi o gamă completă de opţiuni de la vârsta de 14 ani sau nu dispune de mijloacele necesare pentru a le recomanda", spune Sir Martin Harris, directorul Autorităţii de Supraveghere a Admiterii, citat de cotidianul „The Independent".
Raportul vorbeşte despre o şcoală care a avut un singur elev care a trecut examenul de absolvire la fizică, materie ce poate asigura accesul într-una din universităţile din top 10. Nici acest unic elev competent la fizică nu a învăţat la clasă, ci s-a pregătit în afara orelor de curs.
Studiul relevă şi diferenţe mari între rezultatele obţinute de elevii care provin de la diferitele tipuri de şcoli din Marea Britanie. Doar unul din 10 elevi din şcolile generaliste reuşeste să ia punctaj maxim la examenul de ştiinţe, în timp ce la şcolile independente şi de gramatică, considerate cele mai bune, unul din trei copii trece examenul cu brio.
În privinţa gramaticii, cercetarea arată că şcolarii